2019 | 100 jaar Harmonie Eendracht Meijel

01-01-2019 | Harmonie Eendracht bestaat honderd jaar!

Het eeuwfeest wordt de komende maanden omlijst met bijzondere activiteiten en concerten en gevierd met de hele Meijelse gemeenschap.

Wanneer kastelein en hotelhouder Louis Meulemans in februari 1919 een muziekvereniging wil starten, sluit oud-burgemeester Jan Truijen zich onmiddellijk bij hem aan. De burgervader spreekt de gevleugelde woorden: „We moeten een fanfare hebben voor de opluistering onzer feesten en bij het volk de liefde voor de muziek zien op te wekken.” Honderd jaar later staat er een bloeiende vereniging, die al vele hoogtepunten beleefde: twintig maal de hoogste beoordeling op het Peeltoernooi, meerdere malen lof der jury in de eerste divisie, het Limburgs kampioenschap en zelfs een landskampioenschap prijken op het palmares van de muziekvereniging. Eendracht stond reeds op het podium met Lee Towers en Marco Bakker en gaat prat op vele processiemarsen, oudjaarconcerten en de succesformule ‘Wòr Méél Gröts op is’.

Reünieconcert
Nadat er op 14 maart een galadiner plaatsvindt voor genodigden, wordt het jubileumjaar voor een breed publiek geopend op zaterdag 16 maart. Met medewerking van diverse oud-leden houdt Harmonie Eendracht die dag een reünieconcert. Het jubilerende orkest neemt bezoekers mee terug in de tijd met nummers als de Himo Regional Valencio, Symfonic Marches en Moment for Morricone, waarmee de harmonie zelfs op de landelijke televisie kwam.

Jubileumprogramma
Het jubileumprogramma vermeldt verder op zondag 26 mei een open podium voor de jeugd, het Peeltoernooi op 23 juni en het huldigingsconcert op 7 juli. In de zomervakantie steken alle leden van de harmonie de handen uit de mouwen tijdens de Meijelse jaarmarkt en in het derde weekend van november staat de jubileumeditie van het populaire ‘Wòr Méél Gröts op is op de agenda. De harmonie sluit het jaar muzikaal af met Femmes Vocales en Méél Voices tijdens het oudjaarsconcert.

Niets missen van Harmonie Eendracht?

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang als eerste uitnodigingen voor concerten en informatie over kaartverkoop.

2019-03-11T10:34:10+02:00